youtube

Pescuit la rapitori la suprafata

A venit primavara si, odata cu ea, si sezonul in care pot practica tipul de pescuit care ma atrage cel mai mult. E un stil cu totul diferit de finetea cu care utilizam jigul, pentru a face diferenta intre o schimbare de relief din substrat si muscatura subtila a salaului, sau de modul de a juca voblerul sau oscilanta in cautarea prietenei dintoase.

Atac la spinnerbait

Acest tip de pescuit, al carui sezon incepe acum, primavara, si se termina toamna prin luna octombrie, este cel cu naluci de suprafata.

Diferenta majora intre aceasta tehnica si cele citate mai inainte consta in faptul ca vedem evolutia nalucii din momentul in care cade in apa si pana in momentul atacului. Adrenalina urca la maximum inaintea atacului, datorita V-ului facut la suprafata apei de rapitorul care a decis sa intre in contact cu noi. Emotia este la culme in cazul cand nu ne mai asteptam la un atac si, dintr-o data, pestele mult asteptat sare din apa, aruncandu-se cu violenta asupra nalucii.

Nalucile de suprafata sunt departe de a fi cele mai utilizate in Europa – si inca si mai putin in Romania. Din cate am vazut, popperele sunt utilizate fara mare convingere de cativa pescari, restul celorlalte naluci de suprafata fiind ignorate cu desavarsire.
Sa facem o trecere in revista a diferitelor tipuri de naluci de suprafata. O sa vedeti ca exista destul de multe tipuri, asa ca ma limitez in acest articol la nalucile dure, derivate ale voblerelor. Cu alta ocazie, o sa vorbim si de buzz-baits si silicoane plutitoare, naluci care prezinta si ele un mare interes.

Va propun sa incepem cu nalucile de suprafata – cele mai folosite pe piata romaneasca.

Popperele
Sunt usor de recunoscut datorita botului concav. In momentul tractiunii, acea scobitura retine o bula de aer care, eliberandu-se face «pop». Asta e teoria. In practica, nu toate popperele fac «pop». Mai fac si «splash», adica pur si simplu arunca apa care a intrat in cavitate.

Cand am inceput sa pescuiesc cu poppere, le alegeam cu grija pe cele care faceau un «pop» cat mai pronuntat, lasandu-le pe celelalte deoparte. Intr-o zi, m-am dus la pescuit cu fiul meu cel mare, avea atunci 15 ani. I-am dat un popper no name pe care-l cumparasem ieftin si nu prea facea zgomot, nici «pop», nici «splash», nimic. La recuperare, mai cobora cateodata 5-10 centimetri sub apa, ceea ce mie mi se parea aiurea.

Eu am luat un Rapala Skitter care facea un «pop» ce se auzea de departe. Am pescuit cinci ore, fiul meu a prins 10 pesti (bibani si cleni), iar eu, unul. Lectia asta m-a ajutat sa-mi dau seama ca pestele nu are neaparat aceeasi perceptie ca a noastra. De atunci, nu mai acord atata importanta faptului ca un popper face galagie sau nu, ci pescuiesc cu el, iar pestele imi da verdictul.

Cum se pescuieste cu popperul? Este destul de simplu, se aplica tehnica stop and go: dupa ce lansam, facem o mica tractiune brusca din incheietura mainii, ceea ce va face popperul sa avanseze, facand sunetul specific, dam o tura doua de manivela ca sa recuperam burta lasata de fir, timp in care naluca nu misca, si incepem iar. Bineinteles ca popperul trebuie jucat cat mai aproape de zonele cu vegetatie, capaci cazuti, maluri abrupte, peste tot unde se poate ascunde un peste. Mi s-a intamplat sa prind si aruncand in mijloc, unde nu era nici un obstacol, si sa fiu atacat imediat de o stiuca. Ea iesise probabil sa vaneze, altfel nu vad ce putea face acolo.

Exista poppere care sunt adevarate opere de arta. Eu am cumparat unele pentru ca le-am gasit frumoase, asta nu inseamna ca prind mai mult peste.

Sus Daiwa Mouthwash (cu elice in cavitate) si jos Pop Max de la Megabass.
Prefer aceste bijuterii fata de alte naluci mai simple, dar foarte eficace ca S8 popper (Lucky Craft), popper pe care l-as pastra daca ar fi sa nu pot avea decat un singur model. O sa mai vorbim despre acest S8 popper si la capitolul urmator, care trateaza despre stick baits.

Stick baits
Iata niste naluci mult mai subtile decat par la prima vedere. Manipulate corect, stick bait-urile sunt de o eficacitate fenomenala asupra majoritatii rapitorilor. Fabricantii au facut o distinctie intre nalucile pe care le vedeti in fotografia de mai sus si unele ceva mai fine, pe care le-au denumit pencil baits.

Lucky Craft chiar a creat un adevarat pencil bait care, dincolo de imaginea caraghioasa, ajunge sa prinda si peste. Adevarul este insa ca a fost creat mai mult pentru pescari colectionari, ca si bijuteriile de poppere pe care le-ati vazut mai sus.
Stick si pencil baits devin eficace datorita mainii pescarului. Pentru a obtine o actiune interesanta cu aceste naluci, trebuie putin antrenament. Sunt doua feluri posibile de a juca aceste naluci: walking the dog si long slide.

Walking the dog se obtine din miscari ale incheieturii mainii care tine lanseta. In acelasi timp, se recupereza excesul de fir ramas la fiecare tractiune. Naluca incepe sa inoate ca un sarpe, schimband directia la fiecare tractiune a varfului lansetei.
Pentru long slide miscarea este mai ampla, in asa fel incat, la tractiune, naluca o ia intr-o parte, cu o deplasare lenta, dar lunga, un moment de pauza pana se recupereaza burta firului, apoi iar tractiune lunga, schimband astfel directia nalucii.
Am prieteni care nu au facut efortul sa invete un walking the dog corect si acum considera stick bait-ul o naluca ineficace. Am avut insa ocazia, nu o data, sa-i las mult in urma in niste confruntari stick bait contra popper.

De ceva vreme, am rezolvat problema stick bait sau popper. S8, despre care am scris mai sus, in functie de animatia pe care i-o dam, poate fi un popper foarte bun sau un stick bait excelent, facand un walking the dog perfect.

Pestii cu elice
Pana acum vreo 15 ani in Europa, aceste naluci nu erau utilizate decat la pescuitul marin, pentru lupul de mare. A aparut insa ideea de a le incerca la stiuca si s-au dovedit foarte eficace. Asa am ajuns sa-mi cumpar si eu. Imediat am avut rezultate bune. Dar am prins si cleni si bibani, asa ca acum am tot timpul la mine aceste naluci. Cu pestii cu elice nu sunt mii de animatii posibile. Stop and go mi se pare cea mai nimerita. Se pot recupera si liniar, cu accelerari si incetiniri etc.

Voblere cu barbeta, care inoata la suprafata
Cand am scris mai sus despre stick baits, am precizat ca sunt multi care nu ajung sa faca un walking the dog corect. Pentru ei, fabricantii au conceput naluci care fac un walking the dog chiar aduse liniar. Asa a aparut Dogger-ul (Flashmer). Acesta a fost adoptat si de cunoscutii mei care nu mai voiau sa auda de stick bait. Acest Dogger s-a dovedit a fi fantastic de eficace.
Alte naluci cu barbeta imita insecte, broaste etc.

Alte naluci de suprafata
Au aparut atatea feluri, ca nu mai ajung sa le bag in vreo categorie. Si toate prind peste.

Deka Hamakuru:
Aceasta naluca gandita de mintea prolifica a lui Seiji Kato, de la firma cu mai multe nume (Jackall Brothers, Lake Police, Illex), este foarte originala. Cand ajunge in apa, incepe sa se scufunde incet. La cea mai mica tractiune vine la suprafata cu o miscare ondulatorie. Un stop and go aplicat acestei naluci este cat se poate de atractiv. Pe o tractiune continua si liniara, inoata la suprafata exact ca un sarpe.

Top Prop:

Conceputa de Mepps, nu a avut succesul comercial pe care l-ar fi meritat. Majoritatea pescarilor nu sunt inca gata sa incerce tehnici noi, ci le prefera pe cele traditionale, carora le-au testat deja eficacitatea. Cu Top prop se poate pescui oriunde. Prin stuf, pe nuferi, nu se agata nicaieri. Stiuci inacesibile cu alte naluci devin victimele noastre cu aceasta naluca.

Ma opresc aici cu descrierea nalucilor de suprafata. Ar trebui ani ca sa trecem in revista tot ce a fost creat in domeniu. Acum am incercat sa descriu categoriile principale. Ca sa va convingeti de eficacitatea acestor naluci, profitati de sezonul cald care abia incepe. Dupa ce o sa aveti primele atacuri, satisfactia va fi atat de mare, incat o sa asteptati toamna ca sa incercati altceva.
Singurii rapitori pe care nu i-am prins la naluci de suprafata sunt somnul si salaul. O singura data am vazut un salau prins cu un Dogger, anul trecut, cand era boistea albiturii si salaii stateau in mal la apa de 50 de centimetri, vanand la suprafata.
In noptile de vara, se pot auzi somnii vanand la suprafata, insa nu am reusit sa prind nici unul cu aceste naluci. Nici nu prea am insistat, pescuitul noaptea fiind interzis si aici.

Avatul este si el sensibil animatiei la suprafata.

Cu nalucile de suprafata, atacurile sunt in general foarte violente. De multe ori, rapitorul rateaza naluca din cauza elanului prea puternic. Alteori, cleanul loveste naluca, facand-o sa sara din apa. In acest caz, incercati cu o naluca putin mai mica si o sa-l prindeti. Tot cleanul are cateodata obiceiul sa incerce sa ia naluca inotand in spatele ei si aspirand apa. Reflexul meu a fost sa accelerez cadenta, crezand ca asta o sa enerveze cleanul. Si, de fiecare data, acesta s-a lasat pagubas. Prin urmare, trebuie incetinit sau chiar facuta o pauza in acel moment.

Daca aveti norocul sa puteti pescui din barca, va sfatuiesc sa aveti doua lansete pregatite cu doua naluci diferite. Mi s-a intamplat sa-mi fie atacat stick bait-ul de un clean mare, care l-a ratat. Dupa asta, nu a mai vrut sa atace stick-ul. Aveam alta lanseta pregatita, cu un peste cu elice. Am prins cleanul din prima aruncare cu aceasta.

Cu ceilalti pesti, e mai usor. Bibanii, cand sunt excitati, se imping unii pe altii sa ia naluca. Stiuca ataca si ea foarte violent si, de multe ori, elanul o face sa rateze. Mai aruncati o data, sunt sanse bune sa atace iar.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: +1 (din 1 voturi)