youtube

Pescuit la crap pe Ecsed

Abordarea unui lac necunoscut ramine, indiscutabil, una dintre cele mai interesante provocari ale unui pescar de crap. La jumatatea lunii noiembrie, am petrecut o saptamina in Ungaria, pe o balastiera, in cautarea exemplarelor capitale. Primii fulgi de zapada ne-au prins acolo.

Ecsed este o balastiera cu o suprafata de 35 de hectare situata la 80 de kilometri de Budapesta. Am ajuns acolo cu ajutorul lui Radu Morar, un prieten pescar cu dubla cetatenie romano- maghiara, caruia vreau sa-i multumesc inca de la inceput pentru ca ne-a dat ocazia sa pescuim pe un lac atat de frumos.

Balastiera are noua locuri de pe care se poate pescui, iar noi am avut rezervat pontonul IV. Am plecat in Ungaria impreuna cu Vladut Mateianu, Cristi Mitrea si Coco Popescu. Primul contact cu lacul a fost izbitor pentru noi; apa era de o limpezime pe care nu o mai vazusem niciodata. Am aflat de la administrator ca vizibilitatea este atat de buna, incat se pot observa obstacole sau pesti si la zece metri adancime! Decorul era, de asemenea, superb, lacul fiind inconjurat de pomi crescuti pe maluri foarte abrute si scufundati partial sau total in apa.

In fine, pontoanele plutitoare, fara a avea legatura directa cu malurile, erau, la randul lor, o premiera pentru noi. Totul era curat si ingrijit. O fotografie cu o “salonta” de 27 de kilograme, prinsa de un pescar englez cu doua saptamani in urma, ne-a facut sa uitam imediat de oboseala acumulata in cele zece ore petrecute pe drum.

Am inchiriat repede doua barci echipate cu motoare electrice si am plecat pe pontonul nostru. Cabanuta de lemn construita pe acesta s-a dovedit destul de incapatoare pentru patru suflete, iar soba catalitica pentru care am carat din Romania doua butelii mari ne-a asigurat un confort acceptabil pe toata durata sederii. Pentru ca noptile au fost foarte friguroase.

STRATEGIA
Am fost avertizati de administratorul lacului ca in fata pontonului IV se afla zona cu cea mai adanca apa de pe tot lacul. Intr-adevar, am vazut pe sonar 27 de metri si ne-am facut cruce. Coco a emis imediat teoria ca la fel te ineci si la 4 metri si la 27, insa, cu toate ca l-am aprobat in unanimitate, n-am putut scapa de senzatia de anxietate pe care o incerci atunci cand te afli intr-o barcuta si sub tine apa are adancimea unui bloc de zece etaje.

Am hotarat sa pescuim in trei zone: in stanga pontonului, in dreapta sa (pe langa maluri) si departe in larg, pe un platou in mijlocul lacului. Partile laterale ne-au parut de la inceput foarte tentante. In stanga pontonului, intr-un mic golfulet, apa avea 15-18 metri adancime, iar copacii scufundati isi faceau vizibile varfurile coroanelor chiar si cu ochiul liber.

Am realizat ca va fi foarte greu de scos pestele din acea zona, insa am hotarat sa riscam deoarece Cristi a decretat pe loc: ”Daca as fi crap, aici as sta!” Poate o sa va mirati de faptul ca am decis sa punem doua lansete la 18 metri adancime, insa stiam de anul trecut, de la Campionatul Mondial desfasurat in Belgia, ca in lacurile cu adancimi foarte mari crapul coboara si atat de mult pentru a se hrani.

Pe partea dreapta a pontonului am descoperit o zona tentanta la randul ei, unde la o adancime de 7,5 metri, pe fund, am gasit ici-colo buturugi si craci de copac. Aici am montat patru lansete, doua riscant, la granita cu obstacolele, si celelalte pe “liber”. In fine, cea mai interesanta provocare a constituit-o explorarea partii frontale a pontonului nostru.

De la 13 metri apa se adancea treptat pana la 27, unde exista o groapa cam de dimensiunea unui teren de fotbal. Dupa ce depaseai groapa cu pricina, adancimea scadea destul de brusc, iar panta se termina pe o bordura lata de 5 metri. Acolo existau structuri nu foarte proeminente, probabil buturugi, iar apa avea 15 metri adancime.

Mergand mai in larg, urma un prag ca un perete vertical si ajungeai pe un platou cu apa adanca de 7 metri unde era plin de copaci. Aici am vazut singurii pesti mari lipiti de fundul apei. In restul zonelor descrise mai sus am gasit pestii la 2-3 metri de fund sau mai sus. Am spus pesti mari, deoarece sonarul Humminbird pe care l-am avut la noi arata trei dimensiuni de pesti, mici, mijlocii si mari, precum si adancimea la care se afla acestia. Atentie, nu toti pestii pe care ii vedeti pe ecranul sonarului este obligatoriu sa fie crapi, chiar daca ii veti localiza pe fund.

De asemenea, chiar daca sunt crapi (si sunt sanse mari sa fie asa), nu este obligatoriu ca ei sa se si hraneasca in locul in care apar pe sonar. Sonarul, in pescuitul crapului, ne ajuta sa aflam relieful submers, agataturile si adancimile. Atat. Am plantat ultimele trei lansete la 15 metri adancime, pe bordura despre care am vorbit.

Personal mi s-a parut zona unde urma sa avem cel mai mare numar de trasaturi, iar sansele de a aduce crapul in barca erau mult mai mari decat in cazul lansetelor plantate langa ponton. Nu a fost deloc asa, aici nu am avut nici o prezentare. Dupa 48 de ore am mutat monturile pe platoul situat 8 metri mai sus, pozitionat chiar in mijlocul lacului, unde am prins in ultima noapte trei bucati.

NADÄ‚ si ECHIPAMENT
Nu cu mult timp inainte de expeditia in Ungaria am fost vizitat la magazin de Simon Crow si Rob Hughes. In cunostinta de cauza, englezii, atunci cand au aflat ca voi pleca la pescuit in Ungaria, mi-au spus ca daca vreau sa prind crap mare la Ecsed in nici un caz sa nu folosesc ca nada pelete sau seminte, ci numai boilies. In lac exista exemplare capitale, dar si o multime de crapi intre 5 si 15 kilograme.

Am nadit restrans, cu doua-trei maini de boilies de 20mm la fiecare lanseta, iar pe firul de par am folosit bile cu diametrul mai mare (28-30mm) in speranta ca vom selecta crapii. Am facut, de asemenea, si doua paturi de nada mai consistente, care nu au avut deloc succes. Boiliesurile le-am facut la Bucuresti, pentru apa rece: mix-ul a fost o combinatie SBS si Solar (Squid&Octopus – Fish Force Five – Red Herring), iar partea lichida a fost compusa din Whisky Link, Amino PPC si Atract Natural, in care am dizolvat betaina si extract de GLM. Aroma pe care am folosit-o a fost o combinatie Squid&Octopus si Cranberry EA.

Daca toate ingredientele de mai sus sunt SBS (sunt un fan declarat al acestei firme), bomboana pe coliva a constituit-o uleiul esential de piper negru de la Nutrabaits, ingredient de care nu ma despart atunci cand pescuiesc in apa rece. La bilele pregatite pentru carlig am adaugat o pudra speciala care le intareste foarte mult, deoarece eram avertizati de pericolul pe care il prezinta somnul pitic. Daca boiliesul de pe firul de par nu este suficient de tare, somnul pitic roade din el pana cand nu mai ramane nimic, deseori fara ca senzorul sa faca macar un bip.

Am folosit carlige mari, nr 2 si 1, de la Gamakatsu si Korda, legate cu Mantis (25 lb.) si Quiksilver (35 lb.) de la Kryston. Plumbii au fost Carp System, in-line, 120 de grame, iar pe fiecare mulineta am pus cate 25 de metri de inaintas fluorocarbon P-Line de 0,45 mm. Am dat cu lansete puternice, 3,5 lb, Century SP si Greys Platium, si mulinete Shimano Big Baitrunner si Daiwa Infinity. Cele doua statii Delkim ne-au scos de fiecare data promt din cabana, uneori si la temperaturi ce coborau sub zero grade, in lungile nopti de noiembrie.

ADEVÄ‚RAT SAU FALS. UN FEL DE CONCLUZII.

Sa nu pescuiesti dupa crap mare la mai putin de 10 metri de copaci scufundati. Adevarat!
In zonele in care am plantat riscant, in imediata apropiere a falnicilor plopi de sub apa, am avut 19 prezentari si am reusit sa scoatem 7 bucati. Colac peste pupaza, cracile copacilor erau pline de scoici mici cat o unghie, de genul celor de la Sarulesti, care taie ca briciul. Pe zonele “libere” am avut 4 trasaturi si i-am scos pe toti.

Daca apa se raceste, crapul coboara la apa adanca. Fals!
Am avut trasaturi la 18 metri, dar si la 7 metri adancime. Statistic, numarul lor a fost aproape egal. Paradoxal, pe masura ce apa s-a racit, pestele a urcat si s-a hranit la apa mica, nu la adancimi mari, cum am fost tentati sa credem. In ultima noapte am avut trei prezentari, la singurele trei bete plantate la apa de 6,5 metri, restul lansetelor fiind “moarte”.

Foloseste pentru carlig bile de diametru mare, pentru a selecta crapii. Fals!
La bilele de 30 mm am prins bine-merci si pesti de 7-8 kilograme. Cu toate acestea, tot la un astfel de boilies mare am avut un drill cu un crap foarte mare, pe care intr-un final l-am agatat intr-un pom. Desi sunt convins ca avea peste 20 de kilograme, deoarece n-am apucat sa-l vedem, teoria cu selectivitatea bilelor mari ramane in acest caz falsa.

La un astfel de pescuit, nadeste grupat, pe fiecare lanseta. Adevarat!
Pe cele doua paturi de nada mai consistente pe care le-am facut nu am avut nici o trasatura. Mai mult, intr-o zona in care am avut 4 trasaturi, in ultima dupa amiaza am nadit mai tare si mai extins. Am plantat apoi doua lansete, insa pana am plecat nu am mai avut nici o prezentare in acel loc. Nadirea indicata s-a dovedit cea grupata, iar in cazul lansetelor aflate in imediata vecinatate a pomilor scufundasi am aruncat doua maini de boilies deasupra monturii si cateva “linii” inspre agataturi, pentru a scoate pestele de acolo.

Iarna, cand noaptea temperatura atinge sau chiar coboara sub zero grade, crapul se hraneste ziua cand este soare si sunt 16-17 grade Celsius. Fals!
Din 24 de trasaturi, una singura am avut-o pe lumina, restul inregistrandu-se pe timpul noptii. Cele mai multe prezentari au avut loc intre miezul noptii si sase dimineata, atunci cand pe ponton totul era inghetat.

Daca lacul are si stiuca, fa cateva lanseuri, macar pentru mentinerea formei. Adevarat!

Intr-o dupa amiaza, Cristi si Coco au plecat cu barca pe partea cealalta a lacului, acolo unde existau si palcuri de stuf la apa mai mica, sa dea la stiuca. In mai putin de o ora, au prins o bucata de vreo patru kilograme.

Pescarii romani au posibilitatea sa ajunga pe acest lac din Ungaria in grupuri organizate. Adevarat!
Impreuna cu Vladut Mateianu si Cristi Mitrea, intentionam sa organizam excursii de pescuit pe lacul Ecsed din Ungaria, pentru pescarii care se afla la inceput de drum in pescuitul la crap si nu numai. Potentialul exceptional al lacului ofera posibilitatea intelegerii acestui stil de pescuit, cu toate aspectele lui fundamentale: localizarea cu ajutorul sonarului, nada, nadirea, pozitionarea monturilor, echipament, prezentarea monturilor, colaborarea intre cei doi membri ai unei echipe in cazul pescuitului cu ajutorul barcii etc.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: +1 (din 1 voturi)

Printeaza acest articol

Tags: ,

Nu exista articole similare.